Dikkat İçin Tasarlamak, Tasarımla Fark Yaratmak

07 Apr 2022 20:40, Okunma Sayısı:689
RGS Bilişim Teknolojileri A.Ş. | Dijital Dönüşüm, Bursa Yazılım, E-Ticaret, Kurumsal Çözümler

Kullanıcıların zamanı ve dikkati için birçok rekabet eden çıkarla karşı karşıyayız. İnsanların dikkat süresinin azalması algısını hesaba katarsak, kullanıcıların dikkatini çekmenin ve tutmanın ses tasarımı kadar şansa da bağlı olduğunu düşünebiliriz. Ancak, kullanıcıların dikkatini çekmemizi sağlamak için anlamlı taktikleri tasarımımıza dahil edebiliriz. Bu çok önemli, dikkatlerini çekmezsek kullanıcılarımız olmayacak.

Bu taktiksel tasarım öğelerinden bazılarını ele alacağım. Ayrıca, anlamlı ve kullanıcıların çıkarlarına uygun ürünler ürettiğimizden emin olmak için kullanıcılarımızın dikkatini neden ve ne kadar süreyle istediğimizi anlamanın önemini tartışacağız.
 

Dikkat Neden Önemlidir?
Uzun zamandır kullanıcılar üzerinde iyi bir izlenim bırakmanın önemi hakkında bilgilendirildik. Bu ilk dikkat anları, deneyiminizi kullanıcıların zihninde canlandıracak veya bozacaktır.

2006 yılında araştırmacılar, insanların bir web sitesine ilişkin ilk izlenimlerini yarım saniyeden daha kısa sürede oluşturduğunu öne süren çalışmaların sonuçlarını yayınladı. İlk izlenimlerin ötesinde, kullanıcıların bir iş akışını tamamlarken odaklanmasını ve veri girmesini gerektiren bir site veya ürün tasarlıyorsanız, sürekli bir süre boyunca onların dikkatine ihtiyacınız olacaktır. Onların dikkatini çekmeniz gerekiyor. Sunduğunuz bilgileri işlemeleri ve talep ettiğiniz uygun bilgi veya eylemle yanıt vermeleri için onlara ihtiyacınız var.

Bir Efsaneyi Ortadan Kaldırmak
Birçoğumuz (tekrar tekrar) insanların bir akvaryum balığından daha kısa bir dikkat süresine sahip olduğunu duyduk. Bu doğru değil. Bu yanlış anlama, Microsoft araştırmacılarının incelenen zaman periyodu boyunca insan dikkat sürelerinin 12 saniyeden 8 saniyeye düştüğünü bulduğunu belirten 2015 Time makalesinde ortaya kondu. Bu varsayımlarla ve dikkat süresinin tanımlanma ve ölçülme şekliyle ilgili birçok sorun vardır.

Tıklama tuzağı ifadesi için kritik olan, insanların dikkatini Japon balıklarıyla kıyaslayamayız. Kısmen, çünkü hiç kimse bir akvaryum balığının dikkatini nasıl ölçeceğini bilmiyor. Ek olarak, Time'ın akvaryum balığı dikkatini ölçmek olarak bahsettiği çalışma, aslında Japon balığı hafızasını, bir araya getirilemeyecek iki farklı kavramı ölçüyordu.

Bu konudaki son noktam, kullanıcılar olarak Japon balıklarına yönelik bir deneyim tasarlamadığımız sürece, kullanıcılarımızın Japon balıklarından daha kısa veya daha uzun bir dikkat süresine sahip olup olmadığı önemli değil. İnsanların akvaryum balıklarından daha kısa dikkat süreleri vardır, bu yanlış ve alakasız, akılda kalıcı bir ifadedir.

Neden Kullanıcıların Dikkatini Hak Ediyorsunuz?
İnsan dikkat süresinin sözde kısalması yerine, kullanıcılarımızın dikkatini etkili ve saygılı bir şekilde nasıl kazanabileceğimiz konusunda daha fazla endişelenmemizi öneriyorum. Jakobs'un İnternet Kullanıcı Deneyimi Yasası (2000) şunları belirtir:

“Kullanıcılar zamanlarının çoğunu diğer sitelerde geçiriyor. Bu, kullanıcıların sitenizin zaten bildikleri diğer tüm sitelerle aynı şekilde çalışmasını tercih ettiği anlamına gelir.”
Bunu, kullanıcılarımızın zamanına ve dikkatine saygı duyma ihtiyacı açısından da yeniden ifade edebiliriz:

“Kullanıcılar zamanlarının çoğunu diğer sitelerde ve yaşam aktivitelerinde geçiriyor. Bu, kullanıcıların dikkatini neden ve ne kadar süreyle almanız gerektiğini anlamanız gerektiği anlamına gelir. Sitenizde fazladan zaman geçirmelerine izin vermeyin.”
Bir kullanıcının dikkatini çektiğinizde, onunla ne yapmak istiyorsunuz? Kullanıcılarınıza saygı duymalısınız. Neden dikkatlerini ve zamanlarını sitenize vermelerini istediğinizi anlamak, onlara saygı duymanıza yardımcı olacaktır. Ek olarak, doğru tasarımı yapmak için neden dikkat çekmek için tasarım yapmak istediğinizi anlamanız gerekir:kullanıcılarla kısa bir etkileşim mi arıyorsunuz, yoksa kullanıcıların bilmesi gerekenleri etkili bir şekilde iletmek için sürekli dikkat mi gerekiyor?

Peki nasıl dikkatleri çekeceğiz. Kullanıcılarınızın dikkatini çekmek için daha iyi tasarım yapmak için kullanabileceğiniz bazı önemli taktikleri ele alacağım:

Hareket,
Ses,
İlerleme ve kesintiler,
Dağınıklığı gidermek ve dikkat dağıtıcı unsurları ortadan kaldırmak,
Sonuca giden kısayollar,
Kullanıcılara yapacak bir şeyler vermek.
Bunlar, dikkate alınması gereken bazı taktik seçeneklerine örneklerdir, kapsamlı değildirler, ancak çoğu, insan dikkati ile taktik arasındaki bağlantıyı destekleyen araştırmalara sahiptir.

Hareket, kullanıcıların geçici dikkatini çekmenin bilimsel olarak sağlam bir yoludur. Çevresel görüşümüzde aniden bir şey göründüğünde, onu fark etmeden duramayız. Ekranın belirli bir alanına dikkat çekmek için hareketi kullanabilir, kullanıcıların zorlandığını hissettiğinizde "buraya tıklayın" gibi kritik bir içgörü ortaya çıkararak hayal kırıklığını azaltabilir veya bir durum değişikliğini vurgulayabilirsiniz.

Kullanıcıların dikkatini çekmek için ilerlemenin grafiksel görüntülerini kullanabilirsiniz. Kullanıcılar sitenize ne kadar zaman ayırdıklarını veya ne kadar zaman ayırmaya istekli olduklarını tartarken, ilgilerini çekmek için bir ilerleme grafiği sağlayabilirsiniz. Son yakın! Ek olarak, ilerlemenin kademeli olarak gösterilmesi, kullanıcıların normalde sıradan sayılabilecek bir görevi (örneğin, bir formu doldurma veya iş yerinde zorunlu bir çevrimiçi eğitimde ilerleme kaydetme) tamamlarken bir başarı veya ilerleme duygusu hissetmelerine olanak tanır.

Kullanıcıların ilerleme grafiğinizi belirli bağlamlarda gezinme olarak ikiye katlamanızı takdir edip etmeyeceklerini test etmeyi düşünebilirsiniz. Örneğin, Şekil 1'deki ilerleme çubuğu bir formdaki sayfaları yansıtıyorsa, kullanıcıların bilgileri güncellemeleri gerekiyorsa birinci adıma geri tıklama ve ardından tekrar Adım 2'ye geçmeden üçüncü adıma gitmek için tıklama yeteneğine ihtiyaçları olur mu? Bu, iş akışına geri dönerlerse kullanıcıları meşgul edebilir ve ardından kaldıkları yere geri dönmek için gereksiz bilgileri amaçsızca atlamak zorunda kalmazlar.